nico muhly's the street |
The Street is a musical exploration of the intense symbolism and emotional weight of the Stations of the Cross, with each of the fourteen movements possessing its own distinct character. This piece combines Muhly's modern compositional style with the poetic texts of Alice Goodman, offering evocative guidance for every musical gesture.
In this work, the harp is not merely an instrument but also symbolizes the physical burden of the Stations of the Cross. Muhly describes the harp as a human presence, with each note and movement echoing the events of the Passion narrative. He portrays the harp as a being that is both vulnerable and powerful: its size, almost human-like, and the tension in its strings bring the suffering journey palpably close. NL
The Street is een muzikale verkenning van de intense symboliek en het emotionele gewicht van de kruisweg, waarbij elk van de veertien bewegingen een eigen karakter draagt. Dit stuk combineert Muhly's moderne compositiestijl met de poëtische teksten van Alice Goodman, die inspirerende aanwijzingen geven voor elk muzikaal gebaar. De harp is in dit werk niet alleen een instrument, maar symboliseert ook de fysieke last van de kruisweg. Muhly omschrijft de harp als een menselijke aanwezigheid, met elke noot en beweging een echo van de gebeurtenissen uit het Passieverhaal. Muhly beschrijft de harp als een wezen dat zowel kwetsbaar als krachtig is: het formaat, bijna dat van een mens, en de spanning in de snaren brengen de lijdensweg op een voelbare manier dichtbij. |
this ain't fake |
Mention the harp, and one immediately envisions angels plucking its strings, butterflies fluttering, and the scent of blooming flowers filling the air. It's as though the harp is limited to these ethereal stereotypes, leaving its other capabilities in the shadows. However, the harp possesses a more versatile personality that often remains unexplored. This ain't fake pushes the boundaries of what the harp can achieve and invites us to embrace a fresh perspective on this timeless instrument. It's a rebellious fusion of tradition and innovation, where the harp's strings resonate with the energy of punk rock, defying stereotypes and proving that there's so much more to this instrument than meets the ear.
'This ain't fake' represents an exceptional collection of new compositions created by a diverse group of internationally renowned composers, each hailing from distinct musical traditions. The project aims to break free from the constraints of convention and blur the boundaries of musical genres. It features original works by Frank Nuyts, Mirek Coutigny, Maja Bosnic, Dai Fujikura and Lise Morrison. |
met steun van Cultuur Gent | Stad Gent & Vlaanderen Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media